Fazerin tavoitteena on puolittaa ruokahävikki, joka syntyy toiminnassamme tämän vuosikymmenen aikana. Se ei ole ihan pieni tavoite, sillä meillä, kuten elintarviketuotannossa yleisesti, hävikkiä syntyy valitettavan paljon. Lähtötilanteemme on vuosi 2020, jolloin ruokahävikkiä syntyi Fazerin tehtailla ja leipomoilla yhteensä 113 kg jokaista valmistamaamme ruokatonnia kohden.

Aivan liikaa! Vuonna 2022 olemme päässeet vauhtiin hävikin vähentämisessä, sillä hävikin määrä on pienentynyt 8 % lähtötilanteesta eli nyt hävikkiä syntyy 104 kg jokaista tuottamaamme ruokatonnia kohden.

Epätäydelliset karkit pussiin

Yksi suurimmista ruokahävikin aiheuttajista Fazerilla on tuotannossa syntyneet tuotteet, jotka eivät syystä tai toisesta täytä korkeita laatuvaatimuksiamme. Ne voivat olla väärän painoisia tai jollakin tavalla väärän näköisiä, mutta yhtä herkullisia ja täysin syötäviä.

Yksi onnistunut ja herkullinen keino vähentää hävikkiä on ollut suureen suosioon noussut Makea Moka -karkkisarja. Kun hävikkikarkkeja on syntynyt riittävästi, pakkaamme niitä makeistehtaallamme Makea Moka -karkkipusseihin. Näissä pusseissa sekoitus on aina erilainen eikä koskaan pussia ostaessa voi ihan tarkasti tietää, mitä se sisältää. Tämä onkin ollut karkinsyöjien mieleen, samalla kun voi osallistua hävikin vähentämiseen, pääsee myös jännityksellä odottamaan, onko pussissa tällä kertaa villimmän värisiä, yhteen tarttuneita tai liian sokerisia namuja. Tiedossa on, että ne ovat sekoitus tuttuja makeisiamme. Tuotteita on saatavilla eräluonteisesti, sillä niitä valmistetaan vain, jos hävikkiä syntyy. Makea Moka -pussien suosio on ollut suurta!

Fazer Makea Choco Moka -pussiin pakataan väärän painoisia tai liian vähän rouhetta sisältäviä suklaalevyjämme palasina ja näin saadaan ruokahävikkiä vähennettyä. Näitä suklaisia yllätyksiä on saatavissa vain Fazerin omista myyntikanavista.

Makeisilla pitkä historia hävikin hyödyntämisessä

Makeisvalmistuksessa hävikkiä syntyy eniten valmistuserän alku- ja loppupäässä, jolloin esimerkiksi suklaalevyt voivat olla vääränkokoisia tai makuainetta on väärä määrä. Fazerilla olemme jo pitkään uusiokäyttäneet suklaatehtaan tuotantohävikkiä eri tuotteisiin, kuten Pätkikseen ja Da Capoon. Da Capo syntyi jo vuonna 1916 kierrätysajatuksen pohjalta, kun laadunvalvonnassa virheelliseksi todetut liköörikonvehdit haluttiin saada uusiokäyttöön. Vastaava historia on Fazermint -konvehdeilla ja Pätkiksellä: mintunmakuinen suklaamassa haluttiin hyödyntää uudessa tuotteessa ja loppu onkin Pätkis-historiaa. Monien muidenkin tuotteiden valmistuksessa hyödynnetään uusiokäyttöä, esimerkiksi muoteissa toisiinsa takertuneet Vihreät kuulat palautetaan takaisin marmeladikeitokseen ja valetaan uudelleen.

Eroon hävikistä monin eri tavoin

Toimimme Fazerilla monin eri tavoin hävikin vähentämiseksi. Pyrimme aina kaikin tavoin takaamaan sen, että valmistettu ruoka päätyisi sen alkuperäiseen tarkoitukseen: ravitsemaan ja ilahduttamaan ihmisiä. Ylijäämätuotannon osalta lahjoitamme ruokaa apua tarvitseville.

Suurin vaikutus hävikin vähentämisessä on mahdollisimman tarkalla tilaus-toimitusprosessilla eli sillä että valmistamme tuoretuotteita juuri oikean määrän. Leipomoissa panostetaan kantinkierrätykseen, eli palaleipien muotoilussa yli jäänyt taikina siirretään leivän muotoilun jälkeen takaisin taikinaan ja käytetään uudelleen. Kaurajuoman valmistuksessa syntyvät sivuvirrat hyödynnetään biokaasun tuotantoon, mutta kiikarissamme on myös erilaisia kiertotalousprojekteja, joissa sivuvirtoja hyödynnettäisi elintarvikkeina.

Fazerin tehdasalueelle Lahteen on rakennettu maailman ensimmäinen ksylitolitehdas, jonka raaka-aine, kauran kuoret, tulee omasta tuotannostamme eli viereisestä kauramyllystä. Valmistusprosessi on ainutlaatuinen, sillä siinä käytettävää raaka-ainetta ei ole aiemmin hyödynnetty ksylitolin kaupallisessa valmistuksessa. Sisäistä innovaatiotamme hyödyntäen kauran kuorista otetaan talteen arvokkaimmat osat ja loppuosa hyödynnetään tehtaan vieressä olevassa biolämpölaitoksessa, joka tuottaa kaukolämpöä ja teollisuushöyryä koko Fazerin Lahden tehdasalueelle.

Vauhdittaaksemme työtämme ja osoittaaksemme julkisesti olevamme tosissamme, olemme tehneet Elintarvikealan Materiaalitehokkuussitoumuksen. Sitoudumme puolittamaan ruokahävikin, lahjoittamaan ylijäämätuotteita hyväntekeväisyyteen ja vähentämään pakkausmateriaaleja ja kehittämään innovatiivisia pakkauksia. Lue lisää sitoumuksestamme täältä.

Fazerin vastuullisuustyöhön ja -tavoitteisiin laajemmin voit tutustua täällä.

Hävikkifoorumi-hanke (2020–2023) toteutetaan yhdessä upean kumppanijoukon kanssa. Mukana ovat Luonnonvarakeskus Luke, Motiva, Marttaliitto ry, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, Päivittäistavarakauppa ry ja Valintamuotoilijat. Hankkeessa on mukana myös Kuluttaja-lehti, joka järjestää valtakunnallisen Hävikkiviikon osana hanketta. Pitkäjänteisen yhteistyön ja kehittämisen mahdollistaa maa- ja metsätalousministeriöltä saatu kolmivuotinen rahoitus. Lisätietoa kuluttajaliitto.fi/havikkifoorumi

Blogikirjoitukset eivät ole Kuluttajaliiton virallisia tiedotteita, lausuntoja, julkilausumia tai kannanottoja. Blogit ovat yhteiskunnallisia keskustelunavauksia kirjoittajan esiin nostamista näkökulmista. Blogeissa julkaistaan myös vieraskynätekstejä.

Sanna-Maria Hongisto

Ravitsemus- ja vastuullisuuspäällikkö, Fazer