Satakunnan Kuluttajat ja Kuluttajaliiton Hävikkifoorumi-hanke toteuttavat Harjavallassa 13.–26.2. ja Pomarkussa 28.2.–27.3. Hyvästit hävikille! -kirjastonäyttelyn, joka herättelee kuluttajia pohtimaan omaa ruokahävikkiään. Näyttelyyn on katettu ruokahävikkipöytä, joka kuvaa yhden kuluttajan vuotuista ruokahävikin määrää ja avaa kuluttajien silmät kodeissamme asuvalle ruokahävikkiongelmalle. Näyttely jakaa myös parhaat vinkit kotitalouksien hävikin vähentämiseen. Ruokahävikkiin tarttumalla säästetään rahaa ja luontoa.

Kotitaloudet ovat merkittävä ruokahävikin aiheuttaja. Suomessa kotitaloudet heittävät ruokaa vuosittain roskiin 120–160 miljoonaa kiloa. Jopa puolet poisheitetystä ruoasta on vielä syömäkelpoista.

”Yhdistyksemme haluaa nostaa keskustelua ruokahävikistä, sillä merkittävä osa ruokahävikistä syntyy juuri kodeissa. Meillä kuluttajilla on siten myös merkittävä rooli sen vähentämisessä”, sanoo Satakunnan Kuluttajat ry:n puheenjohtaja Anita Reunamo.

Aihe on erityisen ajankohtainen nyt, kun ruoanhinta on noussut merkittävästi. Yhä useampi kuluttaja on havahtunut vähentämään hävikkiä juuri taloudellisista syistä. ”Oman talouden ruokahävikin minimointi on yksi helppo tapa karsia turhia ruokakuluja”, huomauttaa Hävikkifoorumi-hankkeen koordinaattori Jenni Vainioranta.

Hävikillä omat maakunnalliset piirteensä

Kuluttajaliiton viimesyksyinen valtakunnallinen kyselytutkimus paljasti, että Satakunnassa kotitalouksissa ruokahävikkiä tulee useimmiten keitetystä kahvista, hedelmistä, vihanneksista ja juureksista, leivästä, riisistä ja pastasta sekä perunasta. Koko maan tuloksiin verrattuna, Satakunnassa heitetään tulosten mukaan hiukan useammin hukkaan muun muassa perunaa sekä eläinperäisiä tuotteita (kuten naudanlihaa, sianlihaa, kanaa, juustoa ja muita maitovalmisteita).

”On ilahduttavaa, että koko maan tuloksiin verrattuna, Satakunnassa ollaan tulosten mukaan kuitenkin keskimääräistä innostuneempia hävikin vähentämisestä nykyään, ja siihen aiotaan panostaa kotitalouksissa myös tulevaisuudessa. Tämä antaa toivoa!” jatkaa Anita Reunamo.

Ruokahävikki on turhaa ylikulutusta

Ruokahävikki on ruokaa, joka on alun perin ollut syömäkelpoista, mutta joka syystä tai toisesta päätyy roskiin tai biojätteeksi. Ruoantuotannolla ja kulutuksella on merkittävä vaikutus ympäristön tilaan ja luonnonvarojen käyttöön. Ruokahävikki edustaa hukkaan heitettyjä resursseja ja turhaan syntyneitä ympäristövaikutuksia. Suomen kansallinen tavoite on puolittaa koko ruokaketjun ruokahävikki vuoteen 2030 mennessä.

Täsmävinkit hävikin vähentämiseen:

· Tarkista jääkaapin sisältö ennen kauppaan lähtöä. Suunnittele useamman päivän ruokalista.

· Tee kauppalista ja osta vain tarpeeseen.

· Erota parasta ennen- ja viimeinen käyttöpäivä -merkinnät. Ruoka voi olla hyvää parasta ennen päiväyksen jälkeen.

· Tarkista tuotteiden päiväysmerkinnät ostaessa ja mieti ehditkö käyttää ne ajoissa.

· Käytä luovuutta keittiössä: tuunaa tähderuoat uudeksi tai pelasta ne ajoissa pakastimeen.

Kirjastonäyttelyt ovat osa Kuluttajaliiton koordinoimaa kansallista Hävikkifoorumi-hanketta, jonka tavoitteena on vähentää kotitalouksien ruokahävikkiä. Lisätietoa https://www.kuluttajaliitto.fi/havikkifoorumi

Satakunnan Kuluttajat ry:n puheenjohtaja Anita Reunamo, p. 040 5716817

Hävikkifoorumin koordinaattori Jenni Vainioranta, jenni.vainioranta@kuluttajaliitto.fi, p.040 419 8962

Kantar Public, Kuluttajaliitto ja Hävikkifoorumi-hanke 2022. Kyselytutkimus kuluttajien arvoista, asenteista ja aikomuksista ruokahävikkiin liittyen.