Otsikon kaltaiseen kylttiin saattaa törmätä nykyään erilaisessa tilanteissa. Käteisellä on kuitenkin paikkansa toimivana maksuvälineenä ja sen asema tulisi turvata lailla. Mutta miksi?

Kuluttajat maksavat useimmiten asioidessaan maksukortilla, mutta kuitenkin edelleen 70 % kuluttajista ilmoittaa käyttävänsä myös käteistä. Tämän lisäksi Suomen Pankin kyselyn mukaan noin 40 % piti käteismahdollisuutta säännöllisissä ostoksissa hyvin tai melko tärkeänä.1

Kuluttajaliiton havainnot kuluttajien mielipiteistä puhuvat myös käteisen puolesta. Kuluttajaliiton jäsenkyselyn2 vastaajista lähes kaikki (91 %) piti käteisellä maksamisen turvaamista välttämättömissä ostoksissa tärkeänä. Kysymys innoitti etenkin ikäihmisiä vastaamaan ja kertomaan kantansa. Useampi vastaaja raportoi kokemuksista, jossa maksupääte ei syystä tai toisesta toiminut, ja käteiselle tuli tarvetta.

Äitini on 97 v. Hän ei opi enään uusia tapoja maksaa. Ainoastaan käteistä rahaa.

– Kuluttajaliiton jäsen

Korttimaksuissa esiintyy säännöllisesti teknisiä häiriöitä.

– Kuluttajaliiton jäsen

Viime vuodet ovat opettaneet ainakin sen, että mitä tahansa voi tapahtua. Kyberhyökkäysten ja sähkökatkojen uhka, sekä erilaiset muut maksujärjestelmien häiriöt sai Suomen Pankin muistuttelemaan kansalaisia, että kotona tulisi olla käteistä, jotta maksaminen onnistuisi erilaisissa tilanteissa3.

Jo ennen kriisiaikoja on ollut tilanteita, jossa jonkin pankin maksukorteissa on ollut laajoja häiriötä. Kun valtionkin tasolta suositetaan käteisellä varautumista ja tiedämme ettei korttimaksaminen aina onnistu, on loogista, että varmistetaan käteisellä maksamisen mahdollisuus myös päivittäistavarakaupoissa.

Kriisitilanteissa käteismaksu on viimeinen keino.

– Kuluttajaliiton jäsen

Digitaalinen valuutta tarvitsee toimiakseen verkkoyhteyksiä ja sähköä. Myöskin palveluntarjoajien palvelimet eivät aina toimi tai yhteyksissä on vikaa.

– Kuluttajaliiton jäsen

Käteinen on myös ylivoimainen taloudenhallinnan keino. Käteisellä maksettaessa rahan kulumisen hahmottaa aivan eri tavalla kuin silloin, kun rahanmeno on vain numeroita verkossa. Käteinen on konkreettista, se ojennetaan ja siitä luovutaan. Käteisellä maksamista suositellaan myös usein erilaisissa taloudenhallinnan vinkeissä.

Käteisen käyttö tuo säästöjä. On paljon helpompi tehdä heräteostoja luottokortilla. Pysyy paremmin reaaliaikainen tilin saldo hallinnassa.

– Kuluttajaliiton jäsen

Käteinen on myös hyvä tapa opettaa lapsille talouden hallintaa.

– Kuluttajaliiton jäsen

Kaikissa pohjoismaissa, myös esimerkiksi Norjassa, on jo laissa aiemmin taattu oikeus maksaa käteisellä. Tästä huolimatta Norjassa on nähty, että lainsäädäntöä tulisi tarkistaa ja vielä tarkemmin varmistaa, että kuluttajilla olisi laajemmat mahdollisuudet maksaa käteisellä. Norjassa on tältä osin valmisteilla uutta lainsäädäntöä4.

Tanskassa käteisen hyväksymisen velvollisuus on vahva pääsääntö. Käteisestä voi kieltäytyä hyvin rajatuissa tilanteissa, kuten esimerkiksi täysin itsepalveluna toimivassa asioinnissa. Lisäksi, mikäli käteisen vastaanottamiseen liittyy erityinen turvallisuusriski, käteistä täytyy ottaa vastaan vain kello 06–20 välisenä aikana.

Olisiko meidän aika ottaa mallia meidän pohjoismaisista kumppaneistamme ja ryhtyä lainsäädäntötalkoisiin?

Lähteet

1Suomen Pankin kuluttajakysely käteisen ja maksukorttien käytöstä

2Kuluttajaliiton jäsenkysely: Kuluttajapaneeli 11/2022, n = 370

3Yle 19.10.2022: Suomen Pankki kehottaa hankkimaan rahaa varastoon – 19-vuotias Robert Kykkänen kertoo, ettei mene minnekään ilman käteistä

4Høring – styrking av forbrukeres rett til å betale med kontanter – endringer i finansavtalelovens regler om betalingsoppgjør

Juuri lukemasi teksti oli yksi Kuluttajaliiton vaalitavoitteista. Tutustu kaikkiin tavoitteisiimme seuraavalle hallituskaudelle.

Blogikirjoitukset eivät ole Kuluttajaliiton virallisia tiedotteita, lausuntoja, julkilausumia tai kannanottoja. Blogit ovat yhteiskunnallisia keskustelunavauksia kirjoittajan esiin nostamista näkökulmista. Blogeissa julkaistaan myös vieraskynätekstejä.

Emmi Meriranta

Juristi, Kuluttajaliitto