Joulu on monelle perinteisesti yltäkylläisyyden juhlaa. Pöytään halutaan laittaa jokaiselle jotakin ja kaikkea hyvää. Vaikka tänä jouluna moni miettii tarjottavat ehkä hieman tarkemmin, saattaa hävikkiä siltikin tulla. Nappaa blogista helpot vinkit ruokahukan välttämiseen.

Jouluhävikin syitä

Pari vuotta sitten elintarvikemaahantuoja Lejos teki kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten joulunviettoa ruokineen. Kaikista vastanneista yli puolet (54 %) ilmoitti, että jouluruoista syntyy hävikkiä. Yleisin syy hävikin kertymiseen on se, että ruokaa on ostettu ja laitettu liikaa ja sitä on määrällisesti liian paljon tarjolla. Toinen syy ruokahävikkiin oli kyllästyminen. Jouluruoat ovat ihania, mutta määräänsä enempää niitäkään ei jaksa. Hukkaan menevissä ruoissa oli selkeä kolmen kärki: kinkku, laatikot ja rosolli.

Kun haluat välttää ruokahävikkiä, mieti, mitä oikeasti haluatte jouluna syödä ja kuinka paljon sitä menee. Mitä enemmän pöydässä on ruokalajeja ja vaihtoehtoja, sitä pienempiä annoksia jokainen niitä ottaa. Muistele edellisiä jouluja. Kuinka monta syöjää oli ja kuinka paljon ruokaa loppujen lopuksi meni. Kannattaako paistaa kinkkua, jos sitä joulupöydässä syö pari ihmistä vain muutaman palan? Iso kulhollinen rosollia on näyttävä joulupöydässä, mutta kuinka monena päivänä sitä haluat syödä? Ja riittäisikö tänä vuonna vain pienet annokset perinteisiä joululaatikoita?

Suunnitelmallisuus auttaa

Valmista ruokaa vain sen verran kuin sitä syödään. Isoja ruokamääriä ei kannata hankkia vain varmuuden vuoksi. Kaupat ovat lähes joka paikassa auki jouluna ja tapaninpäivänä, joten tarvittaessa pääset täydentämään pöydänantimia helposti.

Toivottavasti kaikille on jo selvää, ettei mitään tarvitse valmistaa tai ostaa vain siksi, että se kuuluu joulupöytään. Jos se ei ole mieleistä, jää suurin osa syömättä ja syntyy turhaa hävikkiä. Ruokahävikki ei ole vain sinun rahallinen menetyksesi, vaan se on turhaan hukkaan heitettyjä resursseja ja ympäristön kuormitusta ruokaketjun kaikissa eri vaiheissa. Toisaalta myös turha rahanmeno kannattaa ottaa huomioon nyt, kun ruoan hinnannousu on ollut melkoista.

Jotta joulusi sujuisi mahdollisimman hyvin ja ruokahävikkiä syntyisi vain vähän tai ei ollenkaan, tarvitset hiukan aikaa ja viitseliäisyyttä. Ei se sen monimutkaisempaa ole.

Yksi tapa taklata joulunhävikkiä on miettiä jo tässä suunnitteluvaiheessa, miten voisit hyödyntää tähteitä seuraavilla aterioilla. Kun valmistat samasta ruoasta jotain vähän erilaista, kyllästymisen tunnetta ei tule niin helposti.

Hävikkireseptejä

• Aattoaamun riisipuurosta saat joulupäivänä jälkiruoan sekoittamalla puuron joukkoon kermavaahtoa ja appelsiinipaloja tai marjoja. Puuronlopun voi myös pakastaa ja käyttää myöhemmin pannukakku- tai leipätaikinaan.
  • Rosollista syntyy sosekeittoa, kasvislettuja tai perunoiden, sipulin ja kinkun kanssa paistaen pyttipannua. Sillisalaatinlopun voit sekoittaa Janssoninkiusaukseen.
  • Graavi- ja savukalat maistuvat suolaisissa piirakoissa, pasteijoiden täytteenä, blinien tai suolaisen pannukakun kanssa.
  • Laatikoiden loput voit käyttää sosekeittoon, leipä- ja sämpylätaikinoissa tai sekoittaa suolaisen pannukakku- tai lettutaikinan joukkoon ja tarjota vaikka uudenvuoden illanistujaisissa.
  • Kinkunloppu sopii moneen ruokaan. Suolaisiin piirakoihin, pasteijoiden täytteeksi, lämpimiin voileipiin, keittoihin, vokkeihin, kiusauksiin ja muihin laatikkoruokiin. Jos sitä jää iso pala, pakasta noin nyrkin kokoisina paloina ja käytä talven aikana.

Meillä maa- ja kotitalousnaisilla on pitkä kokemus ruokahävikin vähentämisessä. Esimerkiksi erilaisissa tapahtumissa olemme ruokahävikkipöytien avulla esitelleet konkreettisesti yhden ihmisen keskivertoruokahävikin määrän vuodessa. Pöytä herättää aina keskustelua. Monet keskustelut koskevat nimenomaan tähteiden käyttöä. Ylijäänyttä ruokaa ei välttämättä osata hyödyntää.

Vaikka suosittelen kiinnittämään huomiota omaan mahdolliseen ruokahävikkiin myös jouluna, tarkoitus ei ole syyllistää tai aiheuttaa stressiä. Jo pienilläkin hävikinvähentämiseen tähtäävillä teoilla on merkitystä. Kukkaro ja luonto kiittää.

Nautitaan joulusta!

Kuvan tausta on punainen ja oikeassa reunassa on kuvitus sarjakuvasudesta ja kasasta ruokaa. Kuvassa lukee: "Älä ruoki hukkaa! Hyödynnä tähteet pizzaan, vokkiin tai pyttipannuun". Kuvan vasemmassa alareunassa on Maa-ja kotitalousnaisten logo.
Hävikkifoorumin logo ja teksti: "Puolitetaan ruokahävikki yhdessä 2030 mennessä."

Hävikkifoorumi-hanke (2020–2023) toteutetaan yhdessä upean kumppanijoukon kanssa. Mukana ovat Luonnonvarakeskus Luke, Motiva, Marttaliitto ry, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, Päivittäistavarakauppa ry ja Valintamuotoilijat. Hankkeessa on mukana myös Kuluttaja-lehti, joka järjestää valtakunnallisen Hävikkiviikon osana hanketta. Pitkäjänteisen yhteistyön ja kehittämisen mahdollistaa maa- ja metsätalousministeriöltä saatu kolmivuotinen rahoitus. Lisätietoa kuluttajaliitto.fi/havikkifoorumi

Blogikirjoitukset eivät ole Kuluttajaliiton virallisia tiedotteita, lausuntoja, julkilausumia tai kannanottoja. Blogit ovat yhteiskunnallisia keskustelunavauksia kirjoittajan esiin nostamista näkökulmista. Blogeissa julkaistaan myös vieraskynätekstejä.

Marita Suontausta

KEHITYSPÄÄLLIKKÖ, MAA- JA KOTITALOUSNAISTEN KESKUS RY