Kuluttajaliitto ja Allergia-, iho- ja astmaliitto ilmaisevat huolensa allergiatietojen riittävästä saatavuudesta ravintolapalveluissa. Liitot kannustavat ravintolapalveluja tarjoavia yrityksiä tarkistamaan omien tuotteidensa allergeenitiedot ja varmistamaan riittävät tiedot asiakkaille myös kotimaisilla kielillä.

Kuluttajaliittoon ja Allergia-, iho- ja astmaliittoon on viime aikoina tullut palautetta allergeenitietojen puutteista ravintoloissa. Liitot epäilevät, että osassa tapauksista kielimuuri on vaarantanut riittävän tiedottamisen allergeeneistä.

Kuluttajat ovat kokeneet, että he eivät ole saaneet tarpeeksi selkeää ja luotettavaa tietoa allergeeneistä asioidessaan ravintoloissa, joissa ainoa palvelukieli on ollut englanti.

Jos ravintolan ainoa asiointikieli on englanti, englantia taitamattomalle asiakkaalle saattaa jäädä epäselväksi, mitä allergeenejä ruoka sisältää. Voi olla, että ravintola ei täysin ymmärrä asiakasta tai asiakas ei täysin ymmärrä ravintolan henkilökuntaa.

Nykylainsäädännön mukaan allergeenitiedot voidaan antaa ravintolassa myös suullisesti. Millä kielellä – sitä ei ole määritelty.

Ruokavirasto suosittelee, että tiedot pakkaamattomista elintarvikkeista annetaan kaksikielisissä kunnissa sekä suomen että ruotsin kielellä ja yksikielisissä kunnissa kyseisen kunnan kielellä. Tilanteessa, jossa palvelu tarjoilupaikassa tapahtuu pääsääntöisesti englanniksi, Ruokavirasto suosittelee kuluttajan turvallisuuden varmistamiseksi, että pakkaamattoman elintarvikkeen läheisyydessä olevassa kyltissä tiedot ilmoitetaan suomeksi tai ruotsiksi. Lisäksi Ruokavirasto suosittaa, että asiakkaan kysyessä tietoja, jonkun ravintolan henkilökunnasta olisi hyvä kyetä kertomaan aterioiden sisältämistä allergiaa ja intoleransseja aiheuttavista aineista suomeksi tai ruotsiksi.

Tämä on kuitenkin suositus – ei lakiin kirjattu velvollisuus.

Kuluttajaliitto ja Allergia-, iho- ja astmaliitto haluavat muistuttaa ravintoloita siitä, että ravintolat varmistivat, että allergeenitiedot ovat saatavilla kotimaisilla kielillä, vaikka ravintolan pääasiointikieli olisi englanti. Järjestöt vinkkaavat, että käännöksen voi tätä varten valmistella valmiiksi paperille annettavaksi niille asiakkaille, jotka sitä tarvitsevat. Näin myös allerginen asiakas voisi nauttia turvallisin mielin kansainvälistyvistä ravintolapalveluista.

Ruokaturvallisuus vaarantuu, mikäli allergioista ei ole tarjolla riittävästi oikeaa tietoa.

Kun kyse on ruoka-aineallergioista, ruokaturvallisuus vaarantuu, mikäli allergioista ei ole tarjolla riittävästi oikeaa tietoa. Allergioissa lievimmillään on kyse epämukavasta tunteesta mutta pahimmillaan jopa hengenvaarasta.

Allergiat ovat asia, johon ravintolahenkilökunnan on aina syytä suhtautua vakavasti, Kuluttajaliitto ja Allergia-, iho- ja astmaliitto muistuttavat yhdessä.

Lisätietoa:

Ruokavirasto: Allergioita ja intoleransseja aiheuttavat aineet

Blogikirjoitukset eivät ole Kuluttajaliiton virallisia tiedotteita, lausuntoja, julkilausumia tai kannanottoja. Blogit ovat yhteiskunnallisia keskustelunavauksia kirjoittajan esiin nostamista näkökulmista. Blogeissa julkaistaan myös vieraskynätekstejä.

Risto Heikkinen

Erityisasiantuntija, Allergia-, iho- ja astmaliitto