Taksiliitto ja Kuluttajaliitto pyrkivät yhteistyössä parantamaan kuluttajien luottamusta taksialaan. Järjestöt julkaisivat pikkujoulukauden kynnyksellä tietopaketin, joka kattaa taksimatkan vaiheet matkan suunnittelusta kyydin maksamiseen ja mahdollisiin poikkeustilanteisiin. Järjestöt pyrkivät yhdessä vaikuttamaan myös taksin saatavuuteen.

Taksiliitto saa usein kysymyksiä esimerkiksi taksin hinnoittelusta, Kuluttajaliitolta taas kysytään tyypillisesti taksin saatavuudesta. Järjestöt laativat nyt yhdessä tietopaketin verkkosivuilleen, jotta taksimatkat sujuisivat mahdollisimman sujuvasti. Mukana on yleisimpien kysymysten lisäksi myös ohjeita poikkeustilanteisiin, kun taksiin vaikkapa unohtuu jotakin, tilattu taksi ei tulekaan paikalle tai jos halutaan välittää palautetta palvelusta oikeaan osoitteeseen.

Taksin tilaaminen ja reitin valinta

Järjestöt ohjeistavat tilaamaan taksin mahdollisuuksien mukaan hyvissä ajoin. Tilauksen voi tehdä useilla eri tavoilla, kuten puhelimitse, yhtiöiden verkkosivujen sekä sovellusten kautta.

”Varmimmin saat kyydin, kun tilaat taksin ennakkoon. Useimmat yhtiöt pystyvät varmistamaan kyydin parhaiten, kun tilaus tehdään viimeistään vuorokautta ennen matkan alkua”, Taksiliiton laki- ja neuvontapalveluiden päällikkö Jenni Salonen ohjeistaa.

Taksitolpalla tilanne voi olla hämmentävä, kun useat kuljettajat tarjoavat palveluitaan. Kuluttaja on vapaa valitsemaan kyytinsä, ja myös reitin valinta kuuluu asiakkaan oikeuksiin.

”Voit valita minkä tahansa auton taksijonosta, ensimmäistä ei ole pakko ottaa. Valitse taksi, jossa on taksikupu, hinnasto auton oikeanpuoleisessa takasivuikkunassa ja jolta saat tietää selkeästi hinnan tai hinnoitteluperusteet ennen matkan alkua. Maksutapakin on hyvä varmistaa jo ennen autoon istahtamista. Ota taksi, jossa käyvät yleisimmät maksutavat pelkän käteisen sijaan”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell vinkkaa.

Taksiala turvallisemmaksi, saatavuus paremmaksi

Kuluttajaliitolla ja Taksiliitolla on yhteisiä huolenaiheita taksin turvallisuuteen ja syrjäseuduilla saatavuuteen liittyvissä kysymyksissä. Päättäjille järjestöt esittävät yksinkertaisia, mutta tehokkaita lainsäädäntöön liittyviä ratkaisuja.

”Taksiliikennelupaa ei tulisi myöntää, jos taustalla on henkeen ja terveyteen liittyviä rikoksia tai yli kahden vuoden ehdottomia vankeusrangaistuksia. Taksinkuljettajan ajoluvan kriteerejä pitäisi myös täsmentää. Esimerkiksi maksuvälinepetosten tulisi olla este kuljettajan ajoluvalle”, Jenni Salonen kertoo.

Yrittäjäkokeen järjestäminen tulisi siirtää viranomaisten vastuulle.

”Taksinkuljettajien pakollinen koulutus sekä jatkokoulutus olisivat myös niin taksiyrittäjien kuin kuluttajien etu”, toteaa Juha Beurling-Pomoell.

Taksin saatavuuteen liittyvissä kysymyksissä viranomaiset tulee velvoittaa määrittämään taksiliikenteen haluttu palvelutaso ja löytämään keinot sen saavuttamiseksi. Taksin saatavuutta parantaisi ajovuoroista sopimisen salliminen määrätyissä ja tarkasti rajatuissa tilanteissa.

Sujuvasti taksilla -tietopaketti saatavilla: www.taksiliitto.fi/taksiasiakkaalle ja www.kuluttajaliitto.fi/sujuvastitaksilla

Tervetuloa Sujuvasti taksilla -webinaariin 17.11. klo 17–17.45

Ota haltuun vinkit taksilla matkustamiseen, nyt kun pikkujoulukausi käynnistyy! Mitä matkustajan kannattaa tietää taksin tilaamisesta ja hinnoittelusta? Mistä tunnistaa taksin? Pitääkö taksissa olla taksamittari ja saako maksusta kuitin?

Webinaarissa saat Taksiliiton ja Kuluttajaliiton asiantuntijoiden täsmävinkkejä onnistuneeseen taksimatkaan. Ilmoittaudu webinaariin tämän linkin kautta 17.11. klo 15.30 mennessä.