Kodeissa heitetään miljoonia kiloja ruokaa hukkaan vuosittain. Vain osa tästä päätyy biojätteeseen. Hävikkifoorumi, Eteläkärjen Kuluttajat ry sekä Rosk’n Roll kampanjoivat yhdessä, jotta kuluttajat saisivat tarvittavaa tietoa ja tukea oman toimintansa muuttamiseksi. Ruokahävikki- ja biojäteasiat ovat kevään aikana vahvasti esillä alueen (Hanko, Tammisaari, Inkoo) kirjastoissa. Luvassa myös kaikille avoin luento, jota ei kannata jättää väliin!

Eteläkärjen Kuluttajat ry juhlii tänä vuonna 30-vuotisjuhlavuottaan. ”Valitsimme juhlavuoden teemaksemme ruokahävikin. Se on meille tärkeää, koska ruoka on arvokasta, eikä sen hukkaamisessa ole järkeä”, kertoo Eteläkärjen Kuluttajat ry:n puheenjohtaja Irma Utriainen.

Suomalaiset kotitaloudet tuhlaavat 500 miljoonaa euroa ruokahävikkiin vuosittain. Ruokahävikki edustaa hukkaan heitettyjä resursseja ja turhaan syntyneitä ympäristövaikutuksia. Ruoantuotannon haasteiden lisääntyessä ja kustannusten noustessa ruokahävikin vähentämisen merkitys korostuu yhtenä keinona karsia myös kotitalouksien turhia ruokamenoja.

Nappaa biojäte lajiteltavaksi, niin et hukkaa arvokkaita resursseja

Tällä hetkellä noin kolmasosa tavallisen roskapussin sisällöstä on biojätettä. Olisi tärkeää saada biojäte hyödyksi – joko itse kompostoimalla mullaksi tai biojätekeräyksen kautta hyödynnettäväksi biokaasuna. Samalla sekajätteen polttaminen energiaksi olisi tehokkaampaa, kun seassa ei olisi märkää biojätettä.
“Hävikin vähentäminen ja biojätteen lajittelu ovatkin arjen helppoja tekoja, joista hyötyy niin ympäristö kuin lompakko”, toteaa Rosk’n Rollin ympäristökouluttaja Linnea Skogberg.

Näyttely

Tule katsastamaan ajatuksia herättävä Hyvästit hävikille ja biojätteet maaliin! -näyttely

Hävikkifoorumi, Eteläkärjen Kuluttajat ry sekä Rosk’n Roll polkaisevat käyntiin kiertävän näyttelyn Hangon kaupungin pääkirjastolla 11.4.

Hyvästit hävikille ja biojätteet maaliin -näyttelyn ruokahävikkipöytä avaa silmät kodeissamme asuvalle ruokahävikkiongelmalle ja havahduttaa pohtimaan omaa hävikkiä sekä keinoja taklata se. Katsoja saa näyttelystä myös parhaat vinkit biojätteen oikeaoppiseen lajitteluun, sillä nykyisin liian suuri osa elintarvikejätteestä ei päädy vielä oikeaan osoitteeseen, eli biojätteeseen.

Yhteisnäyttely on esillä Hangon pääkirjastossa 12.4.–28.4., Tammisaaren kirjastossa 3.–15.5. ja Inkoon kirjastossa 17.5.–29.5. välisen ajan.

Luento

Kaikille avoin Ruoka roskiksessa -luento Hangon pääkirjastossa 20.4.

Luennoitsijoina Kuluttajaliiton Hävikkifoorumi-hankkeen koordinaattori Jenni Vainioranta sekä Rosk’n Rollin ympäristökouluttaja Linnea Skogberg.

Ruoka roskiksessa -luento biojätteen lajittelusta sekä ruokahävikin vähentämisestä Hangon pääkirjastolla 20.4. klo 17:30–19:00.

Haastattelumahdollisuus

Luennon yhteydessä paikallismedialla on mahdollisuus haastatella Vainiorantaa kotitalouksien ruokahävikistä sekä Skogbergia biojätteen lajittelusta.

Lisätietoja:

Luennosta: www.kuluttajaliitto.fi/ruoka-roskiksessa

Vinkkejä ja tietoa ruokahävikistä Kuluttajaliiton ruokahävikkioppaasta: www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/ruokahavikki

Biojätteen lajittelusta ja hyödyntämisestä: www.biojäte.info -sivustolta.

Eteläkärjen Kuluttajat ry on Kuluttajaliiton alueellinen kuluttajayhdistys, joka toimii kaksikielisesti Raaseporin, Inkoon ja Hangon alueella. Eteläkärjen Kuluttajille erityisen tärkeää on kuluttaja-aiheista tiedottaminen.

Rosk’n Roll Oy Ab vastaa 230 000 asukkaan jätehuoltopalveluista ja jäteneuvonnasta 12 kunnassa Länsi- ja Itä-Uudellamaalla. Nykyaikaisesti ja ympäristön ehdoilla.

Kirjastonäyttelyt ja luento ovat osa Kuluttajaliiton koordinoimaa kansallista ruokahävikkihanketta Hävikkifoorumia (2020–2023), joka antaa kotitalouksille konkreettisia eväitä ruokahävikin vähentämiseksi. Kuluttajaliitto toteuttaa kolmevuotisen kehittämishankkeen yhdessä Luonnonvarakeskuksen, Motivan, Marttaliiton, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:n, Päivittäistavarakauppa ry:n ja Valintamuotoilijat kanssa. Hanketta rahoittaa Maa- ja metsätalousministeriö. Lisätietoa Hävikkifoorumista www.kuluttajaliitto.fi/havikkifoorumi. Hävikkifoorumi löytyy myös Facebookista, Twitteristä ja Instagramista: @havikkifoorumi