Pirkanmaan Kuluttajat ry:n puheenjohtaja, kansanedustaja (Kesk.) Jouni Ovaska vieraili Kuluttajaliiton ajankohtaisohjelmassa Kuusi minuutta kuluttajalle keskustelemassa pikavipeistä ja siitä, miksi vakuudettomat kuluttajaluotot, eli myös pikavipeiksi kutsutut lainat, ovat monesti ongelmallisia ja mitä asialle voisi tehdä.

Pikavippejä on edelleen nopeaa ja suhteellisen helppo saada. ”Vipeillä tulee helposti maksettua pois jo aiemmin otettua lainaa. Vaarana on velkaantumiskierre ja ylivelkaantuminen”, kuvailee Jouni Ovaska. ”On nähtävissä, että maksuhäiriömerkinnät myös kasaantuvat samoille henkilöille”, hän huomauttaa. ”Hallituksen on nyt tartuttava ongelmaan ja löydettävä siihen ratkaisuja.”

Hallitusohjelmaan on kirjattu, että ylivelkaantumisen ja siihen liittyvien ongelmien vähentämiseksi tulee toimia tehokkaasti ja jatkaa työtä luottojen aggressiivisen markkinoinnin hillitsemiseksi.

”Markkinointiin tulee asettaa rajoituksia ja lainoille on saatava kohtuullinen korkokatto”, Ovaska painottaa. ”Päättäjänä tehtävänäni on huolehtia, että lainsäädäntö on ajan tasalla mutta myös siitä, että lainsäädäntö suojelee kuluttajia ja huolehtii myös heistä.”

Ovaska toimii myös eduskunnan kuluttajaverkoston varapuheenjohtajana.

”Kuusi minuuttia kuluttajalle” on Kuluttajaliiton ajankohtaisohjelma, jossa haastattelemme yhteiskunnallisesti aktiivisia henkilöitä kuluttajille, potilaille ja sote-asiakkaille tärkeistä teemoista.