Kuluttajaliitto selvitti yksityisten hammaslääkäripalvelujen hintoja. Hinnoista löytyi maanlaajuisesti merkittävää vaihtelua ja jopa yli 200 euron toimenpidekohtaisia eroja. Hinnat vaihtelivat myös saman paikkakunnan sisällä. Tampere oli vertailun kärkipäässä paikkakuntakohtaisten hintaerojen suhteen.

Kun Tampereella suuntaa yksityiselle hammaslääkärille, kannattaa käyttää hetki hintatason selvittämiseen etukäteen. ”Tulosten perusteella tamperelaisen kuluttajan on mahdollista säästää huomattavia summia vertailemalla hintoja etukäteen”, toteaa Pirkanmaan Kuluttajien puheenjohtaja Jouni Ovaska.

Aivan pienestä asiasta ei ole kyse. Vaikka kuluttaja maksaakin yksityisestä hammashoidosta suurimman osan itse, Kela korvasi vuonna 2020 hammashoidon kuluja noin 44 miljoonaa euroa yli 900 000 henkilölle.

”Kuluttajaliiton tekemässä vertailussa oli mukana 11 yksityistä hammaslääkärin ja suuhygienistin palveluja tarjoavaa toimijaa Tampereen alueelta” Jouni Ovaska kertoo. Yhteensä selvityksessä vertailtiin 47 toimijaa. Hintaeroja löytyi eniten Helsingissä, Jyväskylässä, Kemissä, Keravalla, Oulussa ja Tampereella.

Suurimmat hintaerot ilmenivät kalleimmissa toimenpiteissä. Näitä ovat esimerkiksi parodontologinen hoito sekä hampaan poistoleikkaus. Hintaerot esimerkiksi hampaan poistoleikkauksessa saattoivat olla useita satoja euroja. Myös suun perustutkimuksessa löytyi paikallisesti yli 50 euron hintaeroja muun muassa Tampereella, Helsingissä ja Jyväskylässä.

Paikkaushoitojenkin hintaerot voivat olla paikallisesti suuria. Esimerkiksi Tampereella hampaan yhden pinnan paikkaus maksaa 69–103 euroa. Vertailun keskihinta on 85 euroa.

Pienissäkin toimenpiteissä ja maksuissa hintaerot olivat suhteellisen suuria. Huomiota kannattaa kiinnittää myös toimistomaksuun, joka vaihteli 4–20 euron välillä. Osa klinikoista ei peri lainkaan toimisto- tai muita käyntimaksuja. Toimistomaksut saattavat siis nostaa muuten edullisen käynnin hintaa selvästi.

Tämä on alueellinen ennakkotiedote. Kuluttajaliitto julkaisee koko vertailun aineistoineen 16.12.2021: kuluttajaliitto.fi/hammasklinikat

Näin vertailu tehtiin:

Kuluttajaliitto kokosi tietoja hammaslääkäripalveluja tarjoavien yritysten hinnoista 47 kunnassa ja kaupungissa. Selvitystä varten kerättiin hintatietoja hammaslääkärin ja suuhygienistin toimenpiteistä. Tiedot kerättiin syys–lokakuussa 2021. Selvityksen hintatiedot ovat tavallisen hammaslääkärin hintoja, ja ne on ilmoitettu ennen Kela-korvauksen vähentämistä. Hintojen tarkastelussa on huomioitava, että hinta voi muuttua molempiin suuntiin toimenpiteen vaativuuden mukaan, ja että lopullinen hinta määräytyy aina asiantuntijan kliiniseen arvioon perustuvien toimenpiteiden mukaan.