Kuluttajaliiton aluevaalitavoitteiden (yht. 12 tavoitetta) keskiössä on sote-palvelujen asiakkaan aseman edistäminen. Yksi keskeisistä tavoitteista on asiakasmaksujen kohtuullisuus. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat perustuslain turvaamia, ihmiselle elintärkeitä ja välttämättömiä palveluita. Monista sote-palveluista veloitetaan kuitenkin asiakasmaksu, joka liian usein johtaa maksuvaikeuksiin.

Sote-maksuja oli vuoden 2020 ulosottoasioista yli 660 000 kappaletta. Erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon maksut koettelevat pitkäaikaissairaita, jotka ovat maksujen takia köyhyysriskissä. ”Tilanne on lähes absurdi”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toteaa. ”Yhteiskunnan varoja käytetään ulosottoprosessin pyörittämiseen, kun asiakasmaksuja yritetään turhaan karhuta varattomilta ja sairailta.”

Asiakkaat eivät ole riittävän tietoisia mahdollisuudestaan saada huojennusta asiakasmaksuihin. Lainsäädäntö velvoittaa palvelunjärjestäjää jättämään maksun perimättä, jos maksun periminen vaarantaa henkilön toimeentulon edellytyksiä. ”Tätä velvoitetta ei ole kuitenkaan riittävällä tavalla noudatettu”, huomauttaa Beurling-Pomoell.

”Hyvinvointialueilla tulee luoda asiakasystävälliset ja selkeät prosessit niitä tilanteita varten, joissa asiakasmaksu jätetään perimättä”, Beurling-Pomoell linjaa yhtä Kuluttajaliiton aluevaalitavoitteista. ”Selkeät prosessit suojelevat kaikkein heikoimmassa asemassa olevia henkilöitä”, hän muistuttaa.

Kuluttajaliitolla on yhteensä 12 aluevaalitavoitetta. Voit tutustua niihin kaikkiin ja lukea lisää myös sote-palvelujen asiakasmaksuista: www.kuluttajaliitto.fi/aluevaalit2022

23.1.2022 valitaan kaikille hyvinvointialueille aluevaltuustot. Aluevaltuustot vastaavat sosiaali- ja terveydenhuoltoa sekä palo- ja pelastustoimea koskevasta päätöksenteosta omalla alueellaan.