Blogit

Vieraskynä: Mitä paljastui, kun avasimme suomalaisille keskustelufoorumin ruokahävikistä?

14.5.2021 | Ruoka

Hävikkifoorumi-hankkeen blogisarjassa ovat äänessä kaikki hankkeen mainiot asiantuntijat! Tällä kertaa esittelyvuorossa on Motiva Oy:n viestintäpäällikkö Suvi Salmela, joka avaa Facebookiin luodun hävikkiruokaryhmän antamia oppeja.

Avasimme vuosi sitten Facebookiin keskusteluryhmän ruokahävikistä. Tavoitteemme oli helpottaa ja vähentää omaa työtämme. Olemme vuodesta 2013 tuottaneet kuluttajille viestintää ruokahävikistä. On ollut kampanjoita, kaupunkitapahtumia, videoita, lehtijuttuja, läjäpäin vinkkejä ja somejulkaisuja sekä näiden tueksi erilaisia markkinointiponnisteluja. Mutta entä jos saisimme kuluttajat itse vinkkaamaan toisilleen hävikin vähentämisen keinoista, toimivista jämäresepteistä ja neuvomaan, miten hyödyntää erilaisia raaka-aineita? 

Entä jos saisimme kuluttajat itse vinkkaamaan toisilleen hävikin vähentämisen keinoista?

Suomen suosituimmassa Facebook-ryhmässä keskustellaan ruoasta. Kotiruokaryhmällä on yli 100 000 jäsentä ja ryhmässä jaetaan valtava määrä julkaisuja kuukaudessa. Pelkkä ruokahävikki teemana tuskin innostaisi samaan aktiivisuuteen. Halusimme kuitenkin kokeilla, mistä ihmiset puhuisivat, jos heille tarjoaa alustan jakaa ajatuksia ja kokemuksiaan ruokahävikistä. 
 
Ryhmä perustettiin keväällä 2020 yhteistyössä Kotiruokaryhmän omistavan Nobot-viestintätoimiston kanssa. Vuodessa ryhmään on liittynyt yli 5 000 jäsentä ja jäsenpyyntöjä tipahtelee jatkuvasti. Aihe koetaan kiinnostavaksi. 

Mutta mistä ryhmässä sitten keskustellaan? Säännöissä kannustamme ryhmän jäseniä jakamaan hävikkivinkkejä, -ideoita ja -reseptejä. Tätä onkin noin puolet ryhmässä käytyjen keskustelujen sisällöistä. Se mitä emme osanneet odottaa, olivat kuvat kauppojen hävikkilaatikoiden sisällöistä ja kasvava määrä ilmoituksia ja kyselyitä erilaisista ruokajakotapahtumista. On ilahduttavaa, että ryhmä on otettu omaksi ja jäsenet neuvovat ruokahävikkiä kyseleviä liittymään muihin ryhmiin, joiden fokuksessa on ruoan jako vähävaraisille.  

Ilmainen tai edullinen hävikkiruoka, reseptit ja hyödyntämisvinkit eri raaka-aineille liikuttavat eniten.

Meille oppi oli se, että ihmiset keskustelevat siitä, mistä on heille hyötyä eivätkä välttämättä siitä, mistä haluaisimme heidän keskustelevan. Ilmainen tai edullinen hävikkiruoka, reseptit ja hyödyntämisvinkit eri raaka-aineille liikuttavat eniten. 

Kuluttajaliiton koordinoiman Hävikkifoorumi-hankkeen tavoitteena on kehittää alan toimijoiden yhteinen tietopankki ruokahävikistä. Palvelun kohderyhmänä olemme me tavalliset kuluttajat. Saasyödä.fi -sivustolle kehitettävän tietopankin kehittämistyöpajassa ja jo hanketta valmistellessa keskusteltiinkin paljon siitä, millaista tietoa kuluttajat itse asiassa tarvitsevat hävikkiä vähentääkseen.  

Muistatko itse joskus kaivelleesi huvikseen netistä tietoa siitä, paljonko ruokahävikkiä eri sektoreilla tuotetaan tai mitä elintarvikkeita heitämme roskiin eniten? Tuskinpa. Sen sijaan olet todennäköisesti etsinyt reseptejä ruokiin, joissa saisit hyödynnettyä uhkaavasti jääkaapin takaosassa vanhenevat kasvikset. Tai olet yrittänyt selvittää, uskaltaako reippaasti päiväyksen ylittänyttä rahkaa vielä syödä.    

Myös saasyödä.fi -ruokahävikkisivustomme kävijäliikenne paljastaa saman. Säilytys- ja reseptihakusivuilla käydään eniten. Toki yksi iso käyttäjäryhmä hävikkitiedolle ovat koululaiset. Esimerkiksi kotitalouden oppitunneilla toteutettava Hävikki-battle-konsepti sisältää perehtymisen hävikkitietouteen. Toimittajien lisäksi juuri koululaiset tarvitsevat yleistietoa aiheesta ja heidät kannattaa pitää mielessä tietosisältöjä tuotettaessa. 
 
Mutta meille tavallisille kuluttajille se antoisin sisältö taitaa olla luovaan ruoanlaittoon ja jämien tuunaukseen innostavat reseptit, jotka sallivat varioinnin ja raaka-aineiden korvaamisen toisilla. Ja tieto siitä, uskaltaako vanhentuneita raaka-aineita vielä käyttää. 

Käyttäytymismuutos tapahtuu, kun ympärillä tapahtuu riittävä määrä tuuppauksia oikeaan suuntaan, aistimme sosiaalisen paineen uuden tavan omaksumiseen tai uusi toimintamalli helpottaa arkeamme tai säästää rahaa.

 
Näistä lähtökohdista lähdimme kehittämään saasyödä.fi -sivustosta entistä paremmin palvelevaa yhteistä tietoalustaa Marttojen, Maa- ja kotitalousnaisten, Kuluttajaliiton, Luonnonvarakeskuksen ja Päivittäistavarakaupan yhdistyksen kanssa. Avaamme rajapinnat Marttojen kanssa, jotta saamme palveluun innostavaa hävikkireseptiikkaa, koostamme porukalla hyödyllistä säilytystietoa, jaamme aineistoja ja kehitämme reseptihakua edelleen. Ja jotta se arkea helpottava ja hävikkiä vähentävä tieto löytää tiensä kuluttajan kännykkään, tarvitaan tietysti osuvaa markkinointia.  

Käyttäytymismuutos tapahtuu, kun ympärillä tapahtuu riittävä määrä tuuppauksia oikeaan suuntaan, aistimme sosiaalisen paineen uuden tavan omaksumiseen tai uusi toimintamalli helpottaa arkeamme tai säästää rahaa. Tiedon lisäämisen rinnalla nämä näkökulmat tulee pitää aina mielessä, kun havittelemme muutoksia kuluttajakäyttäytymisessä. 

Liity hävikkiruokaryhmään

Hävikkifoorumi-hanke (2020–2023) toteutetaan yhdessä upean kumppanijoukon kanssa. Mukana ovat Luonnonvarakeskus Luke, Motiva, Marttaliitto ry, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, Päivittäistavarakauppa ry ja Valintamuotoilijat. Hankkeessa on mukana myös Kuluttaja-lehti, joka järjestää valtakunnallisen Hävikkiviikon osana hanketta. Pitkäjänteisen yhteistyön ja kehittämisen mahdollistaa maa- ja metsätalousministeriöltä saatu kolmivuotinen rahoitus. Lisätietoa kuluttajaliitto.fi/havikkifoorumi 

Blogikirjoitukset eivät ole Kuluttajaliiton virallisia tiedotteita, lausuntoja, julkilausumia tai kannanottoja. Blogit ovat yhteiskunnallisia keskustelunavauksia kirjoittajan esiin nostamista näkökulmista. Blogeissa julkaistaan myös vieraskynätekstejä.

Suvi Salmela

Viestintäpäällikkö, Motiva Oy

Blogin kirjoittaja työskentelee Motivassa viestintäpäällikkönä, tykkää veneilystä ja pohtii paraikaa, miten ruoat saadaan kesän venereissuilla säilymään kylmälaukussa.