
Hävikkifoorumi-hankkeen blogisarjassa ovat äänessä kaikki hankkeen mainiot asiantuntijat! Tällä kertaa esittelyvuorossa on Päivittäistavarakauppa ry:n johtaja Ilkka Nieminen, joka kertoo päivittäistavarakaupan keinoista viestiä kuluttajille ruokahävikin vähentämisestä.
Päivittäistavarakauppa on sitoutunut vähentämään ruuan kulutuksen ilmasto- ja muita ympäristövaikutuksia. Ruokahävikin vähentäminen on tärkeää huolehdittaessa planeettamme elinkelpoisuudesta. Ruokaa roskiin heitettäessä hukataan kaikki ne panokset, joita ruuan tuottaminen on vaatinut, niin energian, materiaalit kuin inhimillinen ja taloudellinenkin panos. Asia on vakava, mutta tekemisen tulee olla mielekästä ja viestinnän myönteistä kerrottaessa ruokahävikin vähentämisestä koko elintarvikeketjussa, kuluttaja mukaan lukien.
Kaupan viestintä sekä hyvin suunnitellut palvelut ovat välineitä, joilla kauppa motivoi kuluttajaa tekemään parhaansa ruokahävikin vähentämisessä. Kauppa osallistuu ympäristöministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön johdolla toteutettavaan Rakasta joka murua -kampanjaan, joka tuuppaa kuluttajaa vähentämään omaa ruokahävikkiään. Päivittäistavarakaupan kampanjaviikkoa vietettiin 1.–7.3.2021. Viikon ajan kaupan yritykset jakoivat ruokahävikkitietoutta kuluttajille tehostetusti kampanjan tunnusten alla mm. seuraavasti.
Kaupan viestintä sekä hyvin suunnitellut palvelut ovat välineitä, joilla kauppa motivoi kuluttajaa tekemään parhaansa ruokahävikin vähentämisessä.
S-ryhmä keskittyi kampanjassa kuluttajaviestintään ja kotona tehtäviin hävikkitekoihin, mutta viesti ruokahävikistä laajemminkin. Yhteishyvä.fi:ssä julkaistiin reseptejä, vinkkejä ja hävikkifaktaa otsikoina muun muassa ’Järjestä jääkaappi oikein ja vältä hävikkiä’, ’Perheen hävikkivinkit ja oivallukset’ sekä ’Tarjottavaa tähteistä’. S-ryhmä.fi ja S-some nostivat aihetta esiin kampanjaviikon ajan. Jutuissa ja julkaisuissa kerrottiin muun muassa ABC-ketjun Rakasta joka murua -kampanjasta, buffetruokailusta, hevihävikkipusseista sekä uudenlaisesta hävikin kiertotalousyhteistyöstä.
K-ryhmä päivitti K-Ruoka.fi-sivunsa kampanjailmeen mukaisiksi ja tuotti K-ruokakauppojen käyttöön kampanjamateriaalia kuten myymäläjulisteita ja diginäyttöaineistoja sekä lisätietoa kaupoille K-nettiin. K-ruoka.fi:ssä julkaistiin artikkeli arkivinkeistä hävikin hallintaan ja kerrottiin tietoa kampanjasta. Kampanja oli esillä Pirkka-lehdessä 3/2021 ja K-kauppiaiden Kehittyvä kauppa -lehdessä 2/2021. K-ryhmän sosiaalisen median kanavissa Facebook, Instagram, Twitter ja LinkedIn julkaistiin kampanja-aiheinen postaus päivässä seitsemän päivän ajan.

Lidl viesti kampanjasta somekanavissaan Facebookissa, LinkedInissä ja Twitterissä sekä nosti Rakasta joka murua -logon myös Liedellä-asiakaslehtensä (1/2021) pääkirjoituksen yhteyteen. Lidlin mediatiedote ’Hävikkiruokaa myytiin viime vuonna Lidleissä lähes kuusi miljoonaa kiloa’ sai hyvin näkyvyyttä muun muassa MTV.fissä ja Maaseudun Tulevaisuudessa. Hävikkihyllyjä ja alelaareja on Suomen jokaisessa 193 Lidlissä. Vuonna 2019 käyttöön otettu hedelmien, vihannesten ja paistopisteleipien hukka-ale on tuonut uutta puhtia hävikkiruoan myyntiin.
Wihuri julkaisi emetro.fi-blogissaan kirjoituksia ruokahävikin vähentämisestä ja toi esiin tukkutoimijoiden keskeistä asemaa arvoketjudialogin rakentamisessa toimitusketjussa. Blogikirjoitukset jaettiin myös Metro-tukun LinkedIn- ja Facebook-kanavissa.
Tokmanni oli aktiivinen sosiaalisessa mediassa monin tavoin, nosti Rakasta joka murua -kampanjan Ruokasanomiensa etusivulle ja kertoi kotisivuillaan kuluttajille vinkkejä ruokahävikin vähentämisestä. Tokmanni soitti kampanjamainosta myymälöissään kahden viikon ajan: ”Nauti ruuasta, minimoi hävikkiä ja lajittele loput – eli rakasta joka murua!”
Kaupalla on kykyä asettua osaksi kuluttajan arkea. Kaupan oma asenne ja tekeminen välittyy miljoonien päivittäisten asiakastapahtumien yhteydessä kuluttajalle. Pienillä teoilla on merkitystä, kun kaikki ovat niitä tekemässä!
Lue lisää: pty.fi/rakastajokamurua

Hävikkifoorumi-hanke (2020–2023) toteutetaan yhdessä upean kumppanijoukon kanssa. Mukana ovat Luonnonvarakeskus Luke, Motiva, Marttaliitto ry, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, Päivittäistavarakauppa ry ja Valintamuotoilijat. Hankkeessa on mukana myös Kuluttaja-lehti, joka järjestää valtakunnallisen Hävikkiviikon osana hanketta. Pitkäjänteisen yhteistyön ja kehittämisen mahdollistaa maa- ja metsätalousministeriöltä saatu kolmivuotinen rahoitus. Lisätietoa kuluttajaliitto.fi/havikkifoorumi
Blogikirjoitukset eivät ole Kuluttajaliiton virallisia tiedotteita, lausuntoja, julkilausumia tai kannanottoja. Blogit ovat yhteiskunnallisia keskustelunavauksia kirjoittajan esiin nostamista näkökulmista. Blogeissa julkaistaan myös vieraskynätekstejä.