Kuluttajaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa. Kuluttajaliitto yhtyy lausuntopyynnön
liitteenä olevassa muistiossa esitettyyn näkemykseen siitä, että erityisesti naisten urheilutapahtumien katsojaluvut ovat edellisen listan laatimisesta kuluneiden 12 vuoden aikana nousseet ja naisten urheilun asema ratkaisevasti muuttunut. Lisäksi on huomioitava se, että yhteiskunnan yleinen arvomaailma ei enää hyväksy urheilun yhteiskunnallisen merkittävyyden arvioimista urheilijoiden sukupuolen perusteella. Nykyisellä listalla ovat miesten jalkapallon MM- ja EM-lopputurnaukset sekä miesten jääkiekon MM-kilpailut, mutta ei naisten vastaavia kilpailuja. Olisi merkillistä, jos näiden urheilutapahtumien katsottaisiin edelleen olevan yhteiskunnallisesti merkittäviä, mutta naisten vastaavat turnaukset eivät sitä olisi.

Yhdenvertaisuus huomioiden myös vammaisurheilu tulisi liittää listalle. Tämä olisi omiaan muokkaamaan vammaisia koskevia yhteiskunnannallisia asenteita myönteisimmiksi. Lisäksi ihmisten kiinnostus vammaisurheiluun ja sen arvostus on noussut viime vuosina.

Kuluttajaliitosta yhteiskunnallisesti merkittävien tapahtumien listalle pitääkin lisätä seuraavat
tapahtumat:

1. Kansainvälisen jalkapalloliiton järjestämien naisten jalkapallon maailmanmestaruusloppukilpailujen avaus-, puolivälierä-, välierä- ja loppuottelut sekä Suomen maajoukkueen ottelut;
  2. Euroopan jalkapalloliiton järjestämien naisten jalkapallon Euroopan mestaruus
  3. Kansainvälisen jääkiekkoliiton järjestämät naisten jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut.
  4. Kesä- ja talviparalympialaiset.