Vastaperustettu Kanta-Hämeen Kuluttajat -yhdistys vaatii, että lääkkeiden hinnat on saatava kohtuullisiksi. Sairastaminen on monelle ihmiselle liian kallista ja erityisesti pitkäaikaissairaat, eläkkeensaajat ja työttömät joutuvat usein tinkimään omasta terveydenhoidostaan rahan puutteen vuoksi.

”Monet ovat olleet minuun yhteydessä ja viesti on ollut sama: sairastuminen on kallista ja lääkkeiden hinta usein kohtuuton”, Kanta-Hämeen Kuluttajat -yhdistyksen tuore puheenjohtaja Emmi Lintonen toteaa. Lähestyvien eduskuntavaalien jälkeen valittavan hallituksen on puututtava asiaan vahvalla otteella, sillä ei ole oikein, että jotkut joutuvat valitsemaan lääkkeiden ja ruuan ostamisen välillä”, Lintonen vaatii.

Erityisesti reseptilääkkeiden hinnat voivat olla kohtuuttomia monille pienituloisille kuluttajille, mikäli
kuluttajan vuosiomavastuuta ei ole alkuvuodesta vielä kulutettu ja maksettavaksi tulee lääkärin määräämiä kalliita lääkkeitä. Tilanne on monelle taloudellisesti mahdoton, sillä Kelan korvauksen jälkeen maksettavaksi jää vielä suuri summa.

Tällä hetkellä reseptilääkkeissä ei voi edes teoriassa syntyä hintakilpailua apteekkien välillä, sillä
reseptilääkkeiden vähimmäishinta on määrätty. Myöskään alennuksia kuluttajille ei reseptilääkkeistä voi
antaa. Uuden hallituksen on muokattava sääntelyä niin, että muun muassa terveen kilpailun kautta syntyy kuluttajille mahdollisuus saada tarvitsemiaan lääkkeitä halvemmalla.

Apteekkitoimialaa tulee edelleen kehittää kuluttajan etua silmällä pitäen siten, että lääkkeiden saatavuus
paranee, hinnat laskevat ja laadukas lääkeneuvonta ja turvallisuus taataan. Ratkaisutapoja voi olla useita, mutta kuluttajan edun vahvistaminen edellyttää lainsäädännön kokonaistarkastelua.

Vastaperustettu Kanta-Hämeen Kuluttajat -yhdistys on perustettu ajamaan maakuntamme kuluttajien asiaa. ”Liian monessa asiassa asiakkaan eli tavallisten ihmisten näkökulma on ohitettu. Olemme osa suomalaista kuluttajaliikettä liittymällä Kuluttajaliiton maakunnalliseksi jäsenjärjestöksi”, Lintonen kertoo.

Lisätietoja:
Emmi Lintonen