Juuri julkaistu Liisa Hyssälän johtaman asiantuntijatyöryhmän lääkejakeluselvitys kiihdyttää keskustelua apteekkisääntelyn muuttamisesta Suomessa. Selvityksessä todetaan, että nykyinen apteekkien lupajärjestelmä rajoittaa kilpailua.

”Myös apteekkiala kaipaa sääntelyn modernisoimista, jotta kuluttaja voisi hyötyä terveestä kilpailusta lääkkeitä ostaessaan”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling toteaa. Kuluttajaliitto on jo pidempään kannattanut apteekkisääntelyn muuttamista muun muassa niin, että apteekkien määräsääntelystä luovutaan ja jokainen, joka täyttää apteekin perustamisen tiukat kriteerit, voivat apteekin perustaa. ”Lääkkeiden vähimmäishintaa ei myöskään tulisi säädellä, sillä se tekee lääkkeiden hinnoilla kilpailun käytännössä mahdottomaksi”, Beurling muistuttaa.