Oletko ikinä ostanut mobiiliverkkokaupasta tuotteita pelkän mainoksen perusteella? Tiedätkö, miten voit varmistua nettikaupan luotettavuudesta? Kuluttajaliiton pääsihteeri antaa viisi vinkkiä, joilla välttyä huijauksilta verkko-ostoksilla!

Paras tapa estää nettihuijauksia on kasvattaa omaa osaamista ja taitoja huomata huijaus. Netissä toimiminen on turvallista, kun tietää mitä tekee.

Sosiaalista mediaa selatessa voi usein törmätä mainoksiin, joissa erilaiset mielipidevaikuttajat ja julkkikset markkinoivat omilla kasvoillaan erilaisia tuotteita tai vaikkapa sijoitusvinkkejä. Somen kanavat ovat täynnä mitä erilaisempia mainoksia lukuisista tuotteista.

Huijauksia tehdään paljon, joten myös nettikaupassa on riskinä joutua huijatuksi. Mobiilikäyttäjälle ongelma on vielä suurempi, sillä mobiilissa nettisivu on useasti verkkoselainta pienempi, eivätkä tiedot ole yhtä helposti nähtävissä. Tällöin hyvin tehty nettikauppahuijaus voi onnistua helposti, kun kuluttajalla ei ole kunnon mahdollisuutta perehtyä sivustoon tai kaupattavaan tuotteeseen. Moni huijari pyrkii myös ohjaamaan kuluttajan huomion väärään paikkaan, jolloin uhri ei edes tajua joutuneensa huijaussivulle.

Huijauksen voi kuitenkin välttää miettimällä, mitä tekee. Muista: Stoppaa ennen kuin shoppaat, niin et tule huijatuksi”. Tarkista aina ainakin nämä viisi asiaa ja voit välttää huijaukset:

1. Mieti hetki, onko tarjous liian hyvä ollakseen totta: rikolliset myyvät olemattomia tuotteita uskomattoman hyvään hintaan ja painostavat kiireellä. Huijarit saattavat pyrkiä ohjailemaan kuluttajaa tekemään nopeita ostopäätöksiä.

2. Varmista, että käytössä on suojattu internet-yhteys: ehjä lukkokuvake ja www-osoite tulee olla muotoa https://.. (pitää olla s-kirjain). Lukkokuvake ja https-alkuinen osoite tarkoittaa, että yhteys verkkoselaimesi ja vastaanottajan välillä on salattu. Huom! Ole varovainen, koska lukkoikoni tai https://-alku eivät tänä päivänä ole tae verkkosivun luotettavuudesta tai aitoudesta. Tietoliikenteen salauksellakin voidaan huijata.

3. Varmista, että verkkokaupasta löytyy yrityksestä riittävästi tietoa: nimi, katuosoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero. Lisätietoja yrityksestä voi etsiä esimerkiksi hakukoneella, oikeasta yrityksestä löytyy yleensä aina jotain tietoa netistä.

4. Varmista, että sinulle kerrotaan, mitä maksuja ostamiseen liittyy ja että hintatiedot esitetään selkeästiulkomailta tilatessa verot ja tullimaksut voivat tulla yllätyksenä, eikä verkkokaupan sivuilla aina kerrota palautuksen maksullisuudesta. Käytä myös aina luottokorttia, jos se on mahdollista. Luottokorttiyhtiöltä voi hakea maksettua summaa takaisin, jos tavaraa ei toimiteta.

5. Varmista, että toimitusaika ja tilausehdot on esitetty selkeästi ja ymmärrettävästi: tiedä mihin sitoudut. Tilausansoissa on usein pienellä kirjoitettu teksti, josta käy ilmi, että ostaja sitoutuu oikeasti jatkuvaan tilaukseen. Suomessa myytävien tuotteiden on oltava sääntöjen mukaisia, jotta tuotteen turvallisuuden voi varmistaa. EU:n ulkopuolelta tilatessa tuotteen käyttöturvallisuus on kuluttajan omalla vastuulla.

Tällä viikolla kampanjoimme nettikauppahuijausten ennaltaehkäisyn puolesta yhdessä Huijarit kuriin! -hankkeemme yhteistyökumppaneiden kanssa:

Euroopan kuluttajakeskus

Kaupan liitto

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Kyberturvallisuuskeskus (Liikenne- ja viestintävirasto Traficom)

Rikosuhripäivystys

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)

Tulli

Blogikirjoitukset eivät ole Kuluttajaliiton virallisia tiedotteita, lausuntoja, julkilausumia tai kannanottoja. Blogit ovat yhteiskunnallisia keskustelunavauksia kirjoittajan esiin nostamista näkökulmista. Blogeissa julkaistaan myös vieraskynätekstejä.

Juha Beurling-Pomoell

Pääsihteeri