HÄVIKKIVIIKKO

shutterstock 69153892
Kuluttajaliitto kumppaneineen kampanjoi Hävikkiviikolla ruokahävikin vähentämiseksi ja ruoan arvostuksen lisäämiseksi. Järjestyksessään toista valtakunnallista Hävikkiviikkoa vietettiin 8.-14.9.2014. Kampanja sai runsaasti positiivista mediahuomiota niin painetussa kuin sosiaalisessa mediassa. Vuosi 2014 on Euroopan ruokahävikkivuosi, ja Hävikkiviikolla oli kunnia päästä osaksi kansainvälistä United Against Food Waste -kampanjaa ja saada vieraikseen tanskalainen ruokahävikistä ympäri maailmaa luennoiva Selina Juul sekä UNRIC:in pääjohtaja Afsané Bassir-Pour.

Kuluttajaviestinnän lisäksi Hävikkiviikkoon liittyi tapahtumia. Saa syödä! -tempauksissa tarjoiltiin Motivan koordinoimana torstaina 11.9.2014 Narinkkatorilla Helsingissä sekä Tampereella ja Turussa kaupan ylijäämäruoasta tehtyä herkullista kasviskeittoa yhteensä noin 5000 ohikulkijalle. Myös pienemmät paikallistapahtumat, kuten ruokahävikkiaiheinen YK-kino Helsingin elokuvateatteri Andorrassa ja ruokahävikkipöytäkampanja pääkaupunkiseudun Prisma-myymälöissä, kiinnostivat yleisöä.

Kuluttajaliitto haastoi noin 80 kumppania eri aloilta mukaan viestimään kuluttajille ruokahävikin vähentämisestä. Viikon aikana Hävikkiviikkoon osallistuvat tahot nostivat omissa viestintäkanavissaan ruokahävikkiä esille. Kuluttajille jaettiia vinkkejä ja hävikkifaktoja sekä ennen kaikkea kannustettiin kiinnittämään huomiota omiin toimintatapoihin.

Yritykset ja kuluttajat ovat toivoneet viikolle jatkoa, sillä kotitalouksien ruokahävikin vähentäminen on konkreettinen ekoteko, joka on hyväksi myös kukkarolle. Mikäli yrityksenne tai järjestönne haluaa osallistua seuraavaan Hävikkiviikkoon, pyydämme teitä ottamaan yhteyttä Kuluttajaliittoon. Yhteyshenkilö Annikka Marniemi, p. 050 589 5780, annikka.marniemi@kuluttajaliitto.fi.

Hävikkiviikolla 2014 Kuluttajaliitto osallistui Suomen kestävän kehityksen sitoumukseen. Kestävän kehityksen sitoumus on julkinen toimenpidesitoumus, jossa yritys, organisaatio tai yksityishenkilö sitoutuu muuttamaan toimintaansa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

Kuluttajaliitto haastaa myös yksittäiset kuluttajat laatimaan oman sitoumuksensa! Sitoumuksen voi käydä antamassa ympäristöministeriön sivuilla osoitteessa: http://sitoumus2050.fi/

Hävikkiviikon kampanjamateriaali ruokahävikkifaktoineen ja -vinkkeineen on vapaasti ladattavissa kampanjaviestintää ja opetuskäyttöä varten:

Hävikkiviikko viestintämateriaali 2014 (pdf) (649.6 KB)Hävikkiviikko viestintämateriaali 2014 (doc) (448 KB)

Liite Havikkihaaste (pdf) (174.9 KB)

Spillveckans material på svenska Konsumentförbundet 2013 (pdf) (409.6 KB)

Svinndagbok (pdf) (190 KB)

Vuoden 2014 Hävikkiviikolla olivat mukana seuraavat tahot:

Agronomiliitto
Aino
Aitojamakuja.fi
Aleksia ruokapalvelut
Apetit

Arktiset Aromit ry

Arla
Astiva Oy
Compass Group
Dodo ry/ Haarukanjälki
Ekokumppanit

Eskimo Finland

Espoo Catering
Evira
Fazer

Foodwest Oy

Foodycle Festival
Helsingin kaupunki, opetusvirasto
Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
HOK-Elanto

Suomen Nestlé
Suomen Ympäristökasvatuksen Seura

Suomi syö ja juo

Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f.
Syö hyvää
Tampereen seudun Citymarketit
Tredu - Tampereen seudun ammattiopisto
Turun ekotukihenkilöt
Turun Osuuskauppa
Turun Seudun Jätehuolto
Turun seudun kiinteistöpalvelu Arkea
Tuusulan Ruokapalvelut
UNRIC
Uusiouutiset
Yhteismaa ry/ Nappi Naapuri
YLE Puhe

Maa- ja metsätalousministeriö rahoittaa Hävikkiviikkoa.

Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä